keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Tehtäviä (Kehityspsykologian tausta ja kehityspsykologinen tutkimus)

Perustason tehtävät
1.Määrittele keskeiset käsitteet: kehitystehtävä, kehityksen osa-alueet, oppiminen, kypsyminen, herkkyyskausi.
  • Kehitystehtävä tarkoittaa sellaisen psyykkiseen ja sosiaaliseen kehitykseen liittyviä ympäristön odotuksia, jotka muuttuvat biologisen kypsymisen ja eri ikävaiheiden myötä.
  • Kehityksen osa-alueet ovat fyysis-motorinen, kognitiivinen ja sosioemotionaalinen kehitys. Näillä tarkastellaan usein elämänkaaren eri vaiheissa tapahtuvaa kehitystä.
  • Oppiminen on kognitiivinen ja sosiaalinen ja sosiaalinen prosessi, jossa kokemukset muovaavat toimintaa.
  • Kypsyminen on perimän ohjaamaa kehitystä, joka tapahtuu kaikilla suurin piirtein samaan aikaan.
  • Herkkyyskausi on ajanjakso, jolloin lapsi on erityisen altis oppimaan jokin taito. Hermosto on saavuttanut tällöin sellaisen kypsymisvaiheen, jossa uuden taidon oppiminen tapahtuu helposti.

2.Miten geenit, kypsyminen ja aivot liittyvät toisiinsa?
  • Geenit, kypsyminen ja aivot liittyvät toisiinsa, koska hermoston kypsyminen on biologinen prosessi. Kypsyminen on geneettisesti ennalta ohjelmoitu. Aivot..?
3.Mitä eroa on pitkittäis- ja poikittaistutkimuksella?
  • Pitkittäistutkimuksessa tutkitaan samoja henkilöitä vähintään kaksi kertaa eri-ikäisinä.
  • Poikittaistutkimuksessa tutkitaan yhdellä kertaa eri-ikäisiä henkilöitä.
4.Voidaanko kehityspsykologiassa käyttää kokeellista tutkimusta?
  • Kehityspsykologiassa voi käyttää kokeellista tutkimusta, koska...?


Vaativammat tehtävät

1.Kumpi ohjaa kehitystä enemmän, kypsyminen vai oppiminen?
  • Kehitystä ohjaa ?


2.Miksi tietyn geenin olemassaolo ei tarkoita tietyn ominaisuuden syntyä? (lue asiasta lisää: Geenit vai kasvatus -artikkeli (Tiede 2003)

3.Miten kulttuuri käytännössä vaikuttaa yksilön kehitykseen?

4.Antaako Lea Pulkkisen Lapsesta aikuiseksi -tutkimukseen pohjautuva artikkeli välineitä ennustaa esim. ekaluokkalaisista, kenen elämä ei tule menemään kovin hyvin? Perustele.

5.Miten vauvojen ajattelua voitaisiin tutkia? Keksi tutkimuskysymys ja tapa saada siihen vastaus.

Pohdi vielä

1.Miten kulttuuri käytännössä vaikuttaa yksilön kehitykseen?

2.Miksi tietyn geenin olemassaolo ei tarkoita tietyn ominaisuuden syntyä?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti