keskiviikko 9. huhtikuuta 2014

Kehitystä ohjaavat tekijät

Kehityspsykologian keskeisiä käsitteitä


Elämänkaari on kehityspsykologinen näkökulma ihmisen kehitykseen kaarena, joka alkaa jo ennen syntymää ja päättyy vanhuuteen. Kritisoitu siitä, että kaarikäsite tuo mieleen kehityksen laskevan vanhuuten mentäessä
  • fyysis-motorinen kehitys
          Kasvuun, kypsymiseen ja motoristen taitojen edistymiseen liittyvä kehitys.
  • kognitiivinen kehitys
          Havaitsemisen, ajattelun, tarkkaavuuden, muistin, kielen ja oppimisen kehitys.
  • sosioemotionaalinen kehitys
          Minuuden, tunnesäätelyn, moraalisten ja sosiaalisten taitojen kehitys.

Kehitystehtävä

  • biologisia
Murrosikä, vanhuus.
  • normatiivisia
Kulttuuri määrittää ''normaalin'' aikataulun ja odotukset
Itsenäistyminen, parisuhteen solmiminen, työn aloittaminen.
  • psyykkiseen kasvuun liittyviä
Syntyvät esim. ihmissuhteiden paineesta
Itsetuntemuksen kasvu
Itsehillinnän kehittäminen


Kehitykseen vaikuttavat tekijät



Kehityksellisiä muutoksia saavat aikaan kaksi perusprosessia,
  • kypsyminen
          Perintötekijät eli geenit ohjaavat kehitystä.
          Kaikilla suurinpiirtein samaan aikaan.
          Esim. kävelemään oppiminen.
  • oppiminen
          Kognitiivinen ja sosiaalinen prosessi, jossa kokemukset muovaavat toimintaa.
          Ympäristö vaikuttaa vahvasti.
          Esim. 

Perimä, ympäristö ja oma toiminta vaikuttavat yhdessä


1) Ympäristö voi pilata perimän antamat mahdollisuudet.
Esim. FAS-oireyhtymä ja Romanian lastenkotilapset
2) Sama ympäristö on erilainen eri perimän omaaville.
Esim. S-alleeli geeneissä altistaa masennukselle vaikeissa oloissa. Ne, joilla ei ole S-alleelii perimässään kestävät paremmin vaikeita elämänoloja sairastumatta masennukseen.
3) On oma valinta, millaisen merkityksen perimä ja/tai ympäristö saa
Esim. Vaikka olisi alttius sairastua alkoholismiin, omilla elämänvalinnoilla voi vaikuttaa toteutuuko se.

Kehitykseen vaikuttavia biologisia, psyykkisiä ja sosiokulttuurisia tekijöitä


Biologiset tekijät
  • Fyysiset ominaisuudet
  • Perimä eli geenit
  • Sikiön kehityksen aikaiset häiriöt, kuten äidin alkoholinkäyttö.
  • Herkkyyskaudet eli ajanjaksot, jolloin lapsilla on erityinen alttius oppia jokin tietty taito. Hermosto on saavuttanut sellaisen kypsyysvaiheen, jossa uuden taidon oppiminen on erityisen helppoa ja tehokasta.
  • Kriittiset kaudet eli ajanjaksot, jolloin kyseessä olevaa taitoa tai asiaa tulee olla harjoitettuna, jotta se voi ylipäätään kehittyä. Ihmisellä kriittinen kausi on puheenkehityksessä.
  • Aivojen vanhenemismuutokset vaikuttavat toimintaan (elintavat nopeuttavat tai hidastavat)

Psyykkiset tekijät
  • Sisäiset mallit ja tavoitteet
  • Psyykkisen itsesäätelyn keinot
  • Motivaatio, harrastuneisuus (omat valinnat)
  • Matteusvaikutus, joka tarkoittaa vuosien myötä kasautuvia vaikutuksia, koska kehitystehtävän ratkaisu vaikuttaa seuraavaan.

Sosiokulttuuriset tekijät
  • etäympäristö
          Sosiaaliset järjestelmät, jotka vaikuttavat yksilöön välillisesti, kuten vanhempien työpaikat,
          kunnallishallinto ja joukkotiedotus.
  • lähiympäristö
          Yksilön perhesuhteet sekä muut välittömät vuorovaikutussuhteet, kuten suhteet
          sukulaisiin, tovereihin sekä tuttuihin ihmisiin päiväkodissa, koulussa ja harrastuksissa.
  • kulttuuri
          Vaikuttaa mm. käytösnormeihin (esim. tunneilmaisu, aggressio), maailmankuvaan,
          valtaetäisyyteen, viestinnän ja vuorovaikutuksen tapoihin

              yhteisöllinen eli kollektivistinen kulttuuri
          Korostaa yhteisöllisyyttä.
          Painotetaan yhteisön ja kansan menestystä.
          Lapsia kannustetaan sosiaalisuuteen.
          Monet idän kulttuurit.
             
              yksilöllinen eli dividualistinen kulttuuri

           Korostaa yksilön itsenäisyyttä.
           Painotetaan henkilökohtaista menestystä.
           Lapsia kannustetaan itsenäisyyteen.
           Esim. monet länsimaiset kulttuurit.

  • yksilön kehityksen vaikuttavia sosiaalisia ja kulttuurisia tekijöitä (''ympäristövaikuttajia'') ovat myös
          1)Ikään liittyvät elämäntapahtumat, jotka ovat useimmille yhteisiä, kuten kouluunmeno,
             eläkkeelle jääminen.
          2)Historian kulkuun liittyvät tapahtumat, kuten sota ja taloudelliset suhdanteet.
          3)Yksilölliset elämäntapahtumat, kuten onnettomuudet, avioero, lottovoitto ja
              uskonnolliset kokemukset.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti