perjantai 25. huhtikuuta 2014

Leikki- ja kouluikäisen sosioemotionaalinen kehitys


Sosioemotionaaliseen kehityykseen kuuluu
  • Sosiaalistuminen -> normien oppiminen
- sosiaalistajia: koti, päiväkoti, koulu, vertaissuhteet
- prosessina usein samastuminen
  • vuorovaikutustaitojen kehitys
- esim. itseilmaisu, kuunteleminen, vuorottelu, sääntöihin sopeutuminen, omien puolien pitäminen, auttaminen
  • persoonallisuuden kehitys
  • sosiaalinen kognitio (= toisia ihmisiä koskeva havaitseminen ja päättely)
Minäkäsitys
  • käsitys millainen olen
  • lähikäsitteitä
  1. ihanneminä = millainen haluaisin olla
  2. itsetunto = miten hyväksyn itseni ja luotan itseeni
  • käsitys muodostuu peilisuhteen ja samastumisen kautta
  1. peilisuhde = muiden suhtautuminen -> päättelen millainen olen ja millainen kannattaa olla
  2. samastuminen = tiedostamaton läheisten ihmisten ominaisuuksien ja toiminnan jäljittely (eri asia kuin tietoinen matkiminen tai mallioppiminen)
Leikin merkitys kehitykselle
Leikin kehittyminen
  • varsinainen leikki-ikä 2-6 v.
  • symbolifunktio -> lapsi ylittää ''tässä ja nyt'' rajat -> mielikuvitus
  • kuvitteluleikit -> roolileikit n. 5-7 v.
  1. yksinleikki
  2. rinnakkaisleikki (oma leikki samassa paikassa 1-2v.)
  3. sivuava leikki (oma leikki, mutta lainaillaan tavaroita)
  4. yhteisleikit (roolileikit)
  5. ryhmäleikit (säännöt)
Sosiaalinen kognitio
Henkilökuvaukset
  • ulkoisten ominaisuuksien kuvaaminen (leikki-ikä)
  • psykologisten ominaisuuksien kuvaaminen (kouluikä)
  • psykologisten ominaisuuksien kuvaaminen suhteellisina ja tilannesidonnaisina (nuoruus)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti