Sosioemotionaaliseen kehityykseen kuuluu
- Sosiaalistuminen -> normien oppiminen
- sosiaalistajia: koti, päiväkoti, koulu, vertaissuhteet
- prosessina usein samastuminen
- vuorovaikutustaitojen kehitys
- esim. itseilmaisu, kuunteleminen, vuorottelu, sääntöihin sopeutuminen, omien puolien pitäminen, auttaminen
- persoonallisuuden kehitys
- sosiaalinen kognitio (= toisia ihmisiä koskeva havaitseminen ja päättely)
Minäkäsitys
- käsitys millainen olen
- lähikäsitteitä
- ihanneminä = millainen haluaisin olla
- itsetunto = miten hyväksyn itseni ja luotan itseeni
- käsitys muodostuu peilisuhteen ja samastumisen kautta
- peilisuhde = muiden suhtautuminen -> päättelen millainen olen ja millainen kannattaa olla
- samastuminen = tiedostamaton läheisten ihmisten ominaisuuksien ja toiminnan jäljittely (eri asia kuin tietoinen matkiminen tai mallioppiminen)
Leikin merkitys kehitykselle
Leikin kehittyminen
- varsinainen leikki-ikä 2-6 v.
- symbolifunktio -> lapsi ylittää ''tässä ja nyt'' rajat -> mielikuvitus
- kuvitteluleikit -> roolileikit n. 5-7 v.
- yksinleikki
- rinnakkaisleikki (oma leikki samassa paikassa 1-2v.)
- sivuava leikki (oma leikki, mutta lainaillaan tavaroita)
- yhteisleikit (roolileikit)
- ryhmäleikit (säännöt)
Sosiaalinen kognitio
Henkilökuvaukset
- ulkoisten ominaisuuksien kuvaaminen (leikki-ikä)
- psykologisten ominaisuuksien kuvaaminen (kouluikä)
- psykologisten ominaisuuksien kuvaaminen suhteellisina ja tilannesidonnaisina (nuoruus)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti