maanantai 14. huhtikuuta 2014

Kehityspsykologinen tutkimus

  • pyritään yleistettävään tietoon
  • perusjoukko (populaatio) ja otos
Pitkittäistutkimus
  • seurataan tiettyä otosta useiden vuosien ajan
  • ongelmat: kallista, hidasta ja tutkittavien karsiutuminen
  • edut: saadaan pätevää tietoa kehitykseen vaikuttavista tekijöistä
Poikittaistutkimus
  • otetaan tietyllä tutkimushetkellä eri-ikäisiä ihmisiä ja vertaillaan heitä keskenään
  • ongelmat: ikä ei ole aina ainoa vaikuttava tekijä
  • edut: nopeaa ja halvempaa kuin pitkittäistutkimus
Kaksoistutkimus
  • kaksoispareja vertaillen saadaan tietoa ympäristön ja perinnöllisyyden osuudesta kehityksessä
  • ongelmat: mutkikas asetelema, saadaan herkemmin esiin perimän kuin ympäristön osuus, oletus samasta ympäristöstä epärealistinen, ei ota huomioon ympäristön ja geenien vuorovaikutusta
Vauvatutkimus
  • katseen kesto kertoo uuden ärsykkeen tunnistamisesta (tuttuun totutaan (habituaatio), jolloin sitä katsotaan lyhyestii
  • katseen suuntaaminen (silmäliikekameralla tutkittuna)
  • imemisen voimakkuus kertoo aktivaation noususta (tunnistaminen)
  • aivojen aktiivisuuden mittaukset (EEG, MEG); myös sikiöiltä vauvan yritykset vaikuttaa ympäristöön (mobilen liikuttaminen) kertovat oppimisesta
  • Kaikki tutkimus perustuu havainnointiin/mittauksiin, koska ei tietenkään voida kysyä!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti