lauantai 3. toukokuuta 2014

Lapsen tunne-elämän kehitys

Vauva

  • perustunteet synnynnäisiä, esimerkiksi viha, suru, ilo ja yllättyneisyys
  • välitön tunneilmaisu
  • tarvitsee aikuista tunnekokemusten säätelyyn
  • käyttää alkeellisia tunteiden säätely keinoja, kuten imemistä tai pään kääntämistä


Leikki-ikäinen

  • laajempi tunnekirjo, esimerkiksi syyllisyys ja ylpeys
  • säätelee tunnetilaansa turvautumalla kiintymyksen kohteisiin sekä käyttämällä kielellisiä keinoja, kuten tunteiden ilmaisua ja tunteista puhumista
  • käyttää ulkoisia ja toiminnallisia tunteiden säätely keinoja enemmän kuin mielen sisäisiä tunteiden säätelyn keinoja
  • työstää tunnekokemuksia leikin ja mielikuvituksen avulla


Kouluikäinen

  • vivahteita tunteisiin, tunneasteet, esimerkiksi pelko, hätä ja kauhu
  • kyky säädellä omaa tunneilmaisuaan sosiaalisten odotusten mukaisesti
  • pystyy arvioimaan tunneilmaisun vaikutusta toiseen ihmiseen
  • monipuolinen tunnesäätely: tunnekokemuksien pohtiminen, tunnistaa, miten ne syntyvät ja kehittyvät, sekä osaa tietoisesti pohtia keinoja, joilla niitä voisi säädellä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti