keskiviikko 14. toukokuuta 2014

Aikuisuus


''Tasanteita ja siirtymävaiheita''

Kuka on aikuinen?
  • Lain mukaan 18-vuotias on aikuinen
  • Psykologisesti aikuinen
- on löytänyt oman identiteetin
- on itsenäistynyt vanhemmistaan
- kantaa vastuuta omasta isestään ja toisista ihmisistä
- suunnittelee elämäänsä ja tekee harkittuja ratkaisuja

Aikuisten kehitystehtävät

Nuorena aikuisena (mm.)
  • Oman maailmankuvan selkiyttäminen
  • Parisuhteen tai muiden läheisten ihmissuhteiden solmiminen

Keski-ikäisenä (mm.)
  • Osallistuminen työelämään ja oman urakehityksen edistäminen
  • Sosiaaliset ja yhteiskunnalliset tehtävät
Keskeisimmät kehitystehtävät

1) Läheiset ihmissuhteet
  • Aikuisen kiintymistyyli
  1. Turvallinen
  2. Itseriittoinen
  3. Takertuva
  4. Pelokas
  • Parisuhteen vaiheet
  1. huuma/symbioosi
  2. erillistyminen
  3. kumppanuus
  4. ero?
-> kriisi (uhka ja mahdollisuus)
- toipumiseen vaikuttavia tekijöitä
  1. eroon johtaneiden tekijöiden laaja-alainen ymmärtäminen; harkittu ratkaisu
  2. sosiaaliset tukiverkostot
  3. vanhemmuuden vastuun jakaminen (lasten yhteys molempiin vanhempiin sekä lasten kanssa keskustelu, turvallisuudentunteen ylläpitäminen)
  4. taloudellinen tuki
2) Työ
Työttömyys uhkaa
  • toimeentuloa
  • minäkäsitystä ja itsetuntoa
  • hallinnantunnetta
Tasapainoinen ammatillinen identiteetti
  • osaamisen kokemus
  • tyytyväisyys
  • korvaus
  • sitoutuneisuus
3) Generatiivisuus
(on työtä, lastenkasvatusta ja yhteiskunnalista vastuunkantoa)

Kasvattajan tärkeimmät tehtävät
  • turvallinen ja virikkeinen ympäristö
  • ohjaavat vuorovaikutussuhteet
  • rakkauden osoittaminen ja rajojen asettaminen
Yhteiskunnallinen vastuunotto
  • luottamustoimet, järjestötyö
  • vapaaehtoistyö, harrastusohjaajana toimiminen
  • rikasta kulttuuriperinnön uudistamista vai kaavoihin kangistunutta luutumista?
Kasvatustyylit (Baumrindi)

1) Ankara (autoritaarinen)

  • rajoja asettava,
  • aikuiskeskeinen
  • rangaistukset keskeisiä
  • vanhempi ei perustele vaatimuksiaan
  • lapsen tottelevaisuus on tärkeeää
  • vanhemmalla on mielessä normijärjestelmä, jota tulee noudattaa
  • vähän empatiaa ja lämpöä lasta kohtaan
-> Lapsesta tulee totteleva, mutta usein ahdistunut. Yleensä myös heikko itsetunto.

2) Kannustavan vaativa (autoritatiivinen)

  • vastavuoroisuus vanhemman ja lapsen välillä
  • rajojen asettava, mutta lasta kunnioittava
  • runsaasti empatiaa ja lämpöä lasta kohtaan
  • vanhemmat perustelevat vaatimuksensa ja
  • keskustelevat lasten kanssa
  • sekä lapsen omaa tahtoa että tottelevaisuutta arvostetaan
  • tarvittaessa vanhemmat ovat tiukkoja ohjeiden noudattamisessa
  • vanhemmat voivat tunnustaa olevansa väärässä
  • järkiperäiset ratkaisut kasvatustilanteissa



-> Lapsesta tulee onnellisia sekä hyvät sosiaaliset taidot ja itsetunnon omaavia.

3) Salliva

  • puutteellinen kontrolli, ei tukea
  • lapsikeskeinen
  • lämpöä, mutta ei rajoja
  • vanhemmat myötäilevät lapsen epäkypsiä reaktioita ja suostuvat lapsen impulsseihin ja toiveisiin
  • lapsen mielipide on tärkeä päätöksenteossa
  • pienellekin lapselle annetaan tietoa perheen asioista
  • lapselle asetetaan vähän vaatimuksia
  • vanhempi on lapsen mielihalujen tyydyttäjä

...salliva: hemmotteleva/ vai laiminlyövä?

1) hemmotteleva
  • vanhempi reagoi kaiken aikaa lapsen tarpeisiin
  • lapselta ei juurikaan vaadita mitään
-> Lapsista tulee usein kärsimättömiä, vaativia ja onnettomia sekä heikon itseluottamuksen omaavia.

2) laiminlyövä
  • vanhemmat piittaamattomia
  • lapsen tarpeisiin ei reagoida
  • lapsen kanssa ei keskustella
  • lapsen mielipidettä ei huomioida
  • sitoutumattomuus
  • ei lämpöä eikä rajoja
-> Lapsilla todetaan yleensä käytöshäiriöitä ja itsehillinnän puutetta sekä saattavat olla epäsosiaalisia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti