keskiviikko 7. toukokuuta 2014

Lapsen ajattelun kehitys

Kognitiivisten toimintojen ymmärtämisen kehittyminen
  1. tieto kognitiivisten toimintojen olemassaolosta
  2. tieto kognitiivisten toimintojen välisistä yhteyksistä
  3. tiedon luonteen sekä tiedon ja todellisuuden välisen suhteen analysointi
mielen teoria: yksilön pikku hiljaa saavuttama ymmärrys, että muillakin on oma tietoisuus, ajatukset ja tunteet.


Piaget'n teoria ajattelun kehityksestä
  • ajattelun kehitys on kypsymisen seurausta (biologinen painotus)
  • kokemukset luovat skeemoja; pyrkimys tasapainoon ja ristiriidattomuuten luo kehitystä
assimilaatio: uusi sulautuu vanhaan täydentäen sitä
akkomodaatio: uusi tieto tulee vanhan rinnalle
  • moraalin kehitys on yhteydessä ajattelun kehitykseen
  • kehitys tapahtuu vaiheittain
  • muutokset kaikilla tietyssä iässä


Piaget'n ajattelun kehityksen teorian vaiheet
  1. sensomotorinen vaihe: 0-2 vuotiaan ajattelun kehitysvaihe. Ensimmäiset sisäiset mallit muodostuvat, aistihavainnot yhdistyvät motiriikkaan, opitaan symbolifunktio ja mm. esinepysyvyys.
  2. esioperationaalinen vaihe: vaihe leikki-iän ajattelun kehityksestä. Ajattelu sidoksissa näköhavaintoon ja hyvin konkreettista, ei ymmäretä käänteisyyttä (esim. vesilasikoe), ajattelu maagista ja egosentristä eli vain oma näkökulma otetaan huomioon (ei tarkoita samaa kuin itsekkyys vaan liittyy sen ymmärtämiseen, että toisen ihmisen mielen sisältö - havainnot, ajatukset, tieto, asenteet - voi olla erilainen kuin oma. Nykytiedon mukaan lapset ovat taitavampia kuin Piaget oletti.
  3. konkreettisten operaatioiden kausi: koulu-iän ajattelun kehitysvaihe. Lapsen ajattelu edelleen sidoksissa konkreettisiin asioihin, mutta ei enää niin näkökykyyyn sidoksissa ja ymmärretään mm. käänteisyys ja säilyvyys.
  4. formaalisten eli muodollisten operaatioiden kausi: nuoruusiän ajattelun kehitysvaihe. Abstrakti, käsitteellinen ajattelu tulee mahdolliseksi; teoreettinen pohdinta ja ''mahdollisten maailmojen'' (eri teoreettisten vaihtoehtojen vertailu) ajattelu onnistuu. Kaikki ihmiset eivät saavuta tätä vaihetta, kuten kehitysmaaolosuhteissa elävät jos abstraktia ajattelua ei tarvita elämästä selviämiseen.
  5. postformaali ajattelu: aikuisen ajattelua kuvaava vaihe. Korkeatasoista, kypsää ajattelua kuvaava käsite, joka rakentuu koulutuksen myötä.



Vygotskyn teoria ajattelun kehityksestä
  • ei erillisiä vaiheita
  • yksilön ja ympäristön vuorovaikutus johtaa uusien asioiden sisäistämiseen lähikehityksen vyöhykkeellä (= asiat, joista yksilö suoriutuu toisen avustuksella (ja vähitellen itsenäisesti))
  • kielen ja ajattelun yhteys, molempien kulttuurisidonnaisuus -> ympäristö vaikuttaa oleellisesti ajattelun kehitykseen
Kieli ja ajattelu Vygotskyn teoriassa
  • sosiaalinen toiminta/puhe: muiden toiminnan ohjaaminen puhumalla
  • minäkeskeinen/egosentrinen puhe: oman toiminnan ohjaaminen puhumalla
  • sisäinen puhe: puhe muuttuu äänettömäksi ajatteluksi, jolla lapsi ohjaa toimintaansa

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti